Vi satt ned över en kopp kaffe och pratade en stund med Magnus Elfstrand, som är vd för Städbolag Ett, om hans tankar om nuet och framtiden.
Du är vd för ett städbolag. Beskriv din arbetsdag! – Det handlar mycket om att blicka framåt. Städbranschen är inne i ett expansivt skede och vi vill ta del i expansionen, såklart. Det är roligt när det går bra och vi kan växa, men det är också en stor utmaning att lyckas växa utan att tappa i kvalitet och fokus. Vi vill ju inte bara ha nya kunder utan även behålla de befintliga.
Vad är svårast med att driva städbolag? – För oss är rekrytering en stor utmaning, framförallt personal som har körkort. Vi har hittills haft tur och fått tag i bra personal med de rätta egenskaperna. Det mekaniska städandet är inte jättesvårt, men vår personal är ju inte robotar. Vi måste ha engagerade och självgående människor, som vill göra jobbet och som gör det ordentligt, varje gång, samtidigt som de klarar av att kommunicera med våra kunder och hålla dem nöjda. Sådan personal finns, men den växer inte på träd.
Du är vd. Hinner du med familjen eller är allt arbete? – Det är mycket arbete, helt klart, och som vd är du ju aldrig riktigt ledig, oavsett om du är hemma eller på semester. Jag försöker ändå disponera min tid så att jag har tid att umgås med min familj varje dag, även under perioder när det känns som om jag jobbar dygnet runt. Det är ju ett av mina privilegier som vd att jag kan planera mitt arbete själv och jag försöker använda den möjligheten på ett positivt sätt, så jag både hinner med jobbet och mina nära och kära.
Vad gör du på fritiden? – Jag gillar att vara ute i skog och mark med familjen. Ibland åker vi på längre eller kortare resor tillsammans, för att uppleva någonting nytt.
Mitt personliga stora intresse är golf. Hade jag obegränsat med tid skulle jag spela varje dag. Nu försöker jag komma ut en gång i veckan, åtminstone, om jag hinner och får för familjen. Golf är en fantastiskt stimulerande och rolig sport men den kan verkligen äta upp allt du har av både tid och pengar.
Vilka möjligheter och utmaningar ser du framöver? – Jag ser stora möjligheter för oss att fortsätta växa framöver, men det förutsätter att vi klarar av att behålla kvaliteten och vår höga kundnöjdhet som vi har idag.
En stor utmaning kommer att bli att hitta bra personal som helst har körkort och som har de språkkunskaper som krävs för att arbeta hos oss. En annan intressant utmaning i den digitala tidsålder vi lever i, är att behålla den mänskliga kontakten med våra kunder eftersom nästan all ärendehantering är automatiserad d v s våra kunder kan själva styra sina extrabeställningar, hantera sin ekonomi och avbokningar av tjänster, själva i vår kundportal och inom kort i vår app, som är under utveckling.
Något som känns bra inför framtiden är att RUT-avdraget är här för att stanna, även om det kanske blir i en annan skepnad. Flera av riksdagspartierna har nämligen planer på att vidga avdraget ytterligare, och dra nytta av de goda effekter som kommer av att fler hushåll får möjligheten att köpa hjälp i hemmet. Sammantaget kommer det att stärka vår tillväxt ytterligare.